Chińska porcelana w Muzeum Narodowym w Warszawie

zycie-wsrod-piekna-swiat-chinskiego-uczonego-wystawa-w-muzeum-narowodym

Jeżeli macie ochotę zobaczyć z bliska, sławne na cały świat piękno chińskiej porcelany (nie wyjeżdżając z Polski), to teraz jest ku temu najlepsza okazja. W Warszawskim Muzeum Narodowym trwa właśnie wystawa „Życie wśród piękna. Świat chińskiego uczonego. Sztuka z Chińskiego Muzeum Narodowego.”

Wystawa prezentowana jest w Polsce po raz pierwszy i jest efektem współpracy między Polskim i Chińskim Muzeum Narodowym (中国国家博物馆).
W ubiegłym roku w Pekinie zorganizowano ekspozycję „Skarby z kraju Chopina. Sztuka polska XV-XX wieku”. Można więc powiedzieć, że prezentowana obecnie wystawa sztuki chińskiej w Warszawie, jest pewnego rodzaju rewanżem ze strony Państwa Środka.

muzeum-narodowe-wystawa

Ekspozycję można podziwiać od 1 października do 8 stycznia 2017 roku. Dotyczy życia i twórczości chińskich urzędników-uczonych (literati) – ludzi, którzy tworzyli chińską elitę.

[  士大夫 (shìdàfū) – uczony;  文人 (wénrén) – literati  ]

Ta wystawa to pewnego rodzaju esej – ukazuje świat piękna duchowego i materialnego, pokazuje różnorodność sztuki chińskiej. Dzięki niej, łatwiej Wam będzie zrozumieć kulturę Chin. Celem wystawy jest bowiem pokazanie w jaki sposób rozwijała się kultura chińska, dzięki działalności osób wykształconych – ludzi kultury.

Na wystawie można zobaczyć malowidła wykonane na jedwabiu oraz na papierze, meble, przybory piśmiennicze i malarskie, wyroby z ceramiki i brązu, naczynia do parzenia herbaty, części garderoby, wachlarze i wiele innych. W sumie prezentowanych jest około 165 eksponatów. Wiele z nich po raz pierwszy opuściło terytorium Chin.

miseczka-do-plukania-pedzli-z-wizerunkiem-nietoperzy-wsrod-chmur-dynastia-qing

fot. Miseczka do płukania pędzli z wizerunkiem nietoperzy wśród chmur – Dynastia Qing (porcelana, szkliwo turkusowe, relief).

Kim byli literati?

To ludzie, którzy stanowili chińską elitę – ludzie kultury, z wyższych sfer. Tworzyli oni osobną warstwę społeczną, przez setki lat kształtowali moralne, polityczne i społeczne fundamenty Państwa Środka. Pomimo tego, że ich czas już przeminął, to nadal stanowią ważną część kultury i tradycji. Ich dorobek jest częścią dziedzictwa kulturowego Chin.

Przyszli urzędnicy już od wczesnego dzieciństwa byli przygotowywani do pełnionej funkcji, poprzez wieloetapowy proces edukacji oraz bardzo skomplikowany system egzaminów. Zwieńczeniem kariery było stanowisko urzędnika. Jednak wielu literati prowadziło życie wręcz pustelnicze.

Teoretycznie system był egalitarny (uczonym mógł zostać każdy młody mężczyzna, bez względu na status i pozycję), w praktyce jednak pozycje uczonych często należały do rodów – zamożni mieli o wiele łatwiej.

Literati byli bardzo wykształceni, co sprawiało, że cieszyli się ogromnym szacunkiem w społeczeństwie i byli traktowani jako wzór do naśladowania.

gabinet-literati

fot. Gabinet uczonego w Ogrodzie Mistrza Sieci (Wanshi yuan) w Suzhou

Chińscy urzędnicy z założenia mieli prowadzić życie wypełnione nauką i sztuką – życie doskonałe. Wielu z nich było muzykami (w dawnych Chinach każdy uczony potrafił grać na cytrze – była to podstawowa umiejętność osób wykształconych), kompozytorami, zajmowali się kaligrafią, malarstwem, poezją czy projektowaniem ogrodów. Oprócz powyższych aktywności, uczeni spędzali też swój czas w bardziej frywolny sposób. Żyli w swoim świecie – świecie przedmiotów pięknych.

naczynie-na-pedzle-dekorowane-tekstem-hymnu-pochwalnego-dynastia-qing

fot. Naczynie na pędzle dekorowane tekstem hymnu pochwalnego – Dynastia Qing (porcelana, kobalt podszkliwny)

„Naszą intencją było takie skomponowanie wystawy, aby pokazać trzy obszary życia literati: proces tworzenia się tej grupy społecznej, jej rozwój i życie codzienne, po drugie sztukę przez nich tworzoną i wskazanie jej odrębności od innych grup artystycznych i po trzecie chodziło nam o zaprezentowanie malarstwa literati i wskazania jego odmienności od sztuki europejskiej”.
Zhao Yong – chiński kurator wystawy

Wystawa czasowa zajmuje sześć sal na pierwszym piętrze muzeum i została podzielona na 3 części:

I. Uczony czy urzędnik: Wybór

Część ta przedstawia historyczne i filozoficzne korzenie chińskich urzędników-uczonych.
Ukazanie różnych aspektów życia: kolekcjonerstwa, pisania wierszy, picia herbaty oraz innych rozrywek. Jednym z najważniejszych eksponatów tej części jest fragment kamienia z inskrypcją, która jest najstarszym oficjalnym zapisem nauki Konfucjusza (czasy dynastii Han 25-220 r.n.e.).

para-czarek-do-herbaty

fot. Para czarek do herbaty z nakrywkami z familii różowych dekorowana wizerunkami poszukiwaczy kwiatów śliwy – Dynastia Qing (porcelana, emalie naszkliwne)

II. Cztery sztuki

Ukazanie artystycznych zainteresowań uczonych-urzędników: muzyki, gry w szachy, kaligrafii i malarstwa, w których uczeni starali się osiągnąć poziom mistrzowski.
Ciekawym eksponatem jest cytra króla Lu z dynastii Ming (1368-1644).

gra-shuanglu-dynastia-qing

fot. Gra shuanglu – Dynastia Qing (plansza: papier, tusz, fabry wodne; pionki: drewno, rzeźbienie)

III. Malarstwo Literati

Malarstwo erudytów – głównie pejzaże, będące formą artystycznej ekspresji artystów – bardzo różni się od realistycznego malarstwa zachodniego. Stanowi osobistą interpretację otaczającej rzeczywistości, zgodną z wyznawanymi wartościami i poglądami. Arcydzieła malarskie raczej nie powstawały w celach sprzedażowych, stanowiły bowiem prezenty, którymi uczeni obdarowywali swoich przyjaciół. Warto przyjrzeć się chińskiej kaligrafii, oraz przyborom i materiałom dzięki którym te kaligrafie powstawały.

fragment-talerza-dekorowanego-pejzazem-z-jeleniami-dynastia-qing

fot. Fragment talerza dekorowanego pejzażem z jeleniami – Dynastia Qing (porcelana, farby emaliowe naszkliwne)

„Wystawie poświęciliśmy sześć sal i korzystając z chińskiego scenariusza owe trzy części podzieliliśmy na 12 wątków tematycznych, aby przybliżyć pewne kategorie z życia literati, takie jak np. odosobnienie – urzędnicy musieli wybierać między społeczną aktywnością, życiem rodzinnym a pustelnią i samotnością w pięknym ogrodzie; aby przedstawić dzieła literati, będące – jak to ujął mój kolega kurator Zhao Young – syntezą świata poezji, kaligrafii, sztuki pieczęci, tworząca nowy styl, czyli malarstwo erudytów” – Joanna Popkowska, kuratorka z MNW.

Ile kosztuje bilet wstępu na wystawę?

bilet-muzeum-narodowe-w-warszawie

Bilet normalny – 20 zł, ulgowy – 15 zł, rodzinny – 50 zł (2 osoby dorosłe + dzieci do lat 18, maks. 6 osób), grupowy – 15 zł / osoba (min. 10 osób).

Szczegółowy cennik z opisem zniżek możecie znaleźć tutaj: http://www.mnw.art.pl/wizyta/

W cenę biletu wliczone jest wypożyczenie zestawu słuchawkowego z nagraniami audioprzewodnika. Jeżeli wolicie używać swojego telefonu i słuchawek, to na stronie http://www.mnw.art.pl/multimedia/audioprzewodniki/zycie-wsrod-piekna/ dostępne są wszystkie nagrania, z których można dowiedzieć się wielu ciekawych informacji na temat wybranych eksponatów.

Wystawę można odwiedzać od wtorku do niedzieli, w godzinach 10:00 do 18:00, natomiast w czwartki od 10:00 aż do 21.00. Pamiętajcie, że kasy kończą sprzedaż biletów 45 minut przed godziną zamknięciaW poniedziałki Muzeum jest zamknięte dla zwiedzających!

Jak dojechać do Muzeum Narodowego w Warszawie?
Do Muzeum możecie dojechać tramwajami linii: 7, 8, 9,22, 24, 25 (przystanek Muzeum Narodowe); autobusami linii 111, 117,158, 507, 517, 521 (przystanek Muzeum Narodowe); autobusami linii 116, 128, 195, 180, 222, 503 (przystanek Foksal).

Adres: Muzeum Narodowe w Warszawie, Al. Jerozolimskie 3, 00-495 Warszawa

Tutaj możecie zapoznać się z programem wydarzeń towarzyszących wystawie: http://www.mnw.art.pl/edukacja/programy-do-wystaw-czasowych/zycie-wsrod-piekna–1-pazdziernika-2016–8-stycznia-2017/

Poniżej bardzo ciekawy wywiad z Joanną Popkowską (kurator wystawy).

Ps. Na wszelkie pytania odpowiadam mailowo: admin@smakchin.pl

Smak Chin